اینکه اشخاص زیادی از تو عصبانی هستند و نمی توانند با تو مدارا کنند، نشان دهنده آن است که تو به چیزی مهم دست یافته ای (اُشو) - - - - - روزی که انسان بتواند به توهین هایی که به او می شود بخندد و لذت ببرد، روزی است که او به موفقیت دست یافته. جزیی از ابدیت شده و به دنیای جاودانگی وارد شده است (اُشو) - - - - -

تاکسی_اینترنتی_رضا_استادی

تاکسی_اینترنتی_رضا_استادی

      فیلمبرداری فیلمنامه «تاکسی اینترنتی» که در سه اپیزود به نگارش در آمده است طی روزهای آینده آغاز خواهد شد.     به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، با گذشت بیش از یکسال از فعالیت گسترده «تاکسی‌های اینترنتی»، رضا استادی روزنامه‌نگار تصمیم گرفته است که فیلمی سه اپیزودی در این رابطه بساز...

این مرامهِ روزگارهِ

این مرامهِ روزگارهِ

چند خطی درباره «محمد رضا رستمی»   این مرامهِ روزگارهِ               تحریریه روزنامه جام جم ـ سال 1389، نویسنده مطلب در کنار مرحوم محمد رضا رستمی    رضا استادی ـ در شغلی تازه که ربطی به فرهنگ و هنر ندارد اما پاسخگوی همه دغدغه‌های مادی و معنوی یک زندگی متوسط به بالا هست و در ایامی پُرکار، چند ...

آزادی‌های یواشکی و ازدواج سفید، در یک مجموعه داستان

آزادی‌های یواشکی و ازدواج سفید، در یک مجموعه داستان

آزادی‌های یواشکی و ازدواج سفید، در یک مجموعه داستان   «رضا استادی» روزنامه‌نگار و نویسنده، از انتشار جدیدترین اثر خود در قالب یک مجموعه داستان طنز خبر داد.      به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت به نقل از ایبنا، رضا استادی که خالق دو رمان «بدون تو غیرممکن بود» و «ه...

استادی در «اینجا خانه من است» به خرمشهر پرداخت

استادی در «اینجا خانه من است» به خرمشهر پرداخت

استادی در «اینجا خانه من است» به خرمشهر پرداخت   رضا استادی، رمانی با عنوان «اینجا خانه من است» درباره وضعیت خرمشهر در زمان اشغال نوشت. این کتاب بر شیوه تبلیغات فرهنگی صدام در خرمشهر اشغال شده تمرکز دارد.     رضا استادی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: رمانی با عنوان «اینجا خانه من است» را...

چرا سینما در ایران همچنان مهم است؟

چرا سینما در ایران همچنان مهم است؟

یادداشت رضا استادی در روزنامه قدس امروز     چرا سینما در ایران همچنان مهم است؟     سینما مثبت ـ رضا استادی: بیست و یکم شهریورماه هر سال به نام «روز ملی سینما» نامگذاری شده است. البته چنین مناسبت‌هایی در کشور ما کم نیست و انواع و اقسام روزها از محیط زیست گرفته تا روز معلم و روز کارگر در تقویم و...

«هنر و تجربه» دکان شده است

«هنر و تجربه» دکان شده است

      دربرنامه رادیویی «سینمامعیار» از سوی صاحب امتیاز سینما مثبت مطرح شد:   «هنر و تجربه» دکان شده است     سینما مثبت: محمد حسین فرح بخش، رضا استادی و جبار آذین با حضور در برنامه رادیویی «سینما معیار» به بررسی جنبه‌های مختلف طرح دولتی «سینما معیار» پرداختند. نکته جالب توجه این برنامه که با ...

رقم کمک اسپانسرهای پایتخت 4 شفاف سازی شود

رقم کمک اسپانسرهای پایتخت 4 شفاف سازی شود

        رضا استادی در گفت و گو با خراسان: رقم کمک اسپانسرهای پایتخت 4 شفاف سازی شود   رضا استادی منتقد سینما و تلویزیون معتقد است نفسِ جذب اسپانسر برای ساخت برنامه در صدا و سیما، مشکلی ندارد و این موضوع در دیگر کشورها هم مرسوم است اما نبود الگویی مدون برای بهره‌گیری از این امکان در صدا و ...

یافتن«چشم برزخی» در «دوران تازه» برای شناخت آقایان!

یافتن«چشم برزخی» در «دوران تازه»  برای شناخت آقایان!

        یک یادداشت از رضا استادی، درباره نامه پر از ناسزای بهروز افخمی درباره "کافه سینما" یافتن«چشم برزخی» در «دوران تازه»  برای شناخت آقایان!   پس از انتشار یادداشتی از «بهروز افخمی» در روزنامه هفت صبح درباره سایت کافه سینما، رضا استادی «مدیر مسوول وب سایت سینما مثبت»، این یادداشت را در پاس...

داستان زندگی و ازدواج یک دختر مغرور و زیاده خواه

داستان زندگی و ازدواج یک دختر مغرور و زیاده خواه

        داستان زندگی و ازدواج یک دختر مغرور و زیاده خواه   روزهای تعطیل ابتدای سال فرصت مناسبی است برای خرید و مطالعه کتاب هایی که شاید در طول سال نتوان به آنها پرداخت، پیشنهادهای نوروزی ما تقدیم به آنها که قدر این ایام و البته نعمت یارمهربان را می‌دانند.     رمان «بدون تو غیرممکن بود»، عاش...

تکرار مشکلات «روز رستاخیز» در آخرین ساخته مجیدی

تکرار مشکلات «روز رستاخیز» در آخرین ساخته مجیدی

در میان چهره‌های حاضر در سینما فرهنگ که برای تماشای این اثر آمده بودند، می‌شد کلافگی و خستگی را مشاهده کرد که حتی باعث شده بود برخی در میانه‌های فیلم «چُرت» بزنند. فیلم مجیدی «قهرمان محور» نیست و به همین دلیل تماشای آن برای این مدت طولانی سخت است و جا دارد نسخه‌ای کوتاه‌تر برای بخش بین‌الملل از آن ع...

رفتار تأسف‌برانگیز روابط عمومی جشنواره فجر درباره فیلم محمد (ص)

رفتار تأسف‌برانگیز روابط عمومی جشنواره فجر درباره فیلم محمد (ص)

رضا استادی روزنامه‌نگار سینمایی در یک برنامه رادیویی مطرح کرد:رفتار تأسف‌برانگیز روابط عمومی جشنواره فجر درباره فیلم محمد (ص) «رضا استادی» روزنامه‌نگار و منتقد حوزه سینما، یکشنبه‌شب با حضور در برنامه «دیالوگ» رادیو نمایش، از نحوه برخورد مسئولان جشنواره فیلم فجر با فیلم محمد (ص) به‌شدت انتقاد کرد ...

رمز و راز «جوانروح گونه مُردن»

رمز و راز «جوانروح گونه مُردن»

در مراسم ترحیم او بنری از آقا عظیم در مقابل مجلس خودنمایی می‌کرد که در آن، با پیراهن آستین کوتاه و چهره ای بشاش و صورت سه تیغه پشت دوربین فیلم برداری ایستاده بود                                                                                                                                          ...

آقای سرافراز! اهل‌قلم را فراموش نکنید

آقای سرافراز! اهل‌قلم را فراموش نکنید

وقتی جامعه‌ای صرفاً از فرهیخته بودن قشر نویسنده می‌شنود اما در هیچ برنامه‌ای به‌جز عده‌ای معدود از نویسندگان، شخص دیگری حضور ندارد، چطور می‌توان به شأن و جایگاه نویسنده اهمیت داد؟                                                                                                                        ...

حیِ علی باوارث! حیِ علی سنتر پوینت

حیِ علی باوارث! حیِ علی سنتر پوینت

مگر می‌شود به سفر حج رفت و از کنار فروشگاه‌های اغواکننده ای که قدم به قدم با کلمات و جملات فارسی محبت آمیز خریداران را به داخل فروشگاه دعوت می‌کنند، گذشت یا از سوار شدن بر اتومبیل های مدل بالایی که زائران را به رایگان تا مراکز خرید می‌برند چشم پوشی کرد و در این بازار مکاره چرخی نزد؟!                ...

پاسخي به دوستداران حرفه‌اي رمان

پاسخي به دوستداران حرفه‌اي رمان

معرفی رمان «بدون تو غیرممکن بود» در روزنامه مردم سالاریپاسخي به دوستداران حرفه‌اي رمان   رمان‌هاي فارسي يا به صورتي افراطي دچار سطحي‌نگري هستند و يا آنقدر جدي و رسمي ‌نوشته مي‌شوند که تنها تعداد اندکي از مخاطبان با آن ارتباط برقرار مي‌کند. رضا استادي در دومين رمان خود با نام «بدون تو غيرممکن بود...

«بدون تو غیرممکن بود»، داستانی که شما را از کار و زندگی می اندازد

«بدون تو غیرممکن بود»، داستانی که شما را از کار و زندگی می اندازد

یادداشت یکی از خوانندگان مجله خانواده سبز درباره کتاب «بدون تو غیرممکن بود»، داستانی که شما را از کار و زندگی می اندازد مطالعه خبر انتشار کتاب «بدون تو غیرممکن بود» در شماره 410 مجله خانواده سبز  خرداد ماه، مرا مصمم به تهیه این کتاب کرد. کتابی که نسخه مفصل داستان دنباله دار «ویرانی» است. یعنی همان...

کمی سلیقه لطفا!

کمی سلیقه لطفا!

 کمی سلیقه لطفا!  در ایام ماه مبارک رمضان دو موضوع در قالب «خط خبری» از سوی گروه هنر و رسانه خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) پیگیری شد. موضوع اول «طراحی جلد و کتاب آرایی کتاب های مذهبی و دینی» بود و «بکارگیری هنرهای ایرانی همچون: تذهیب و مینیاتور در طراحی کتاب های مذهبی و دینی» هم موضوع دومی بود که در ق...

انتشار رمان فرزند یکی از همکاران بازنشسته هما

انتشار رمان فرزند یکی از همکاران بازنشسته هما

معرفی رمان «بدون توغیرممکن بود» در نشریه داخلی کانون بازنشستگان هماانتشار رمان فرزند یکی از همکاران بازنشسته هما «رضا استادی» فرزند آقای «وهب استادی» از همکاران بازنشسته خانواده بزرگ هواپیمایی هما در بخش کترینگ، اردیبهشت ماه امسال دومین کتاب خود را به بازار نشر عرضه کرد. این نویسنده جوان در اثر د...

«بدون تو غیرممکن بود» داستانی از جنس سینمای بدنه

«بدون تو غیرممکن بود» داستانی از جنس سینمای بدنه

نگاهی به دومین رمان رضا استادی«بدون تو غیرممکن بود» داستانی از جنس سینمای بدنه قصه فیلم یا همان فیلمنامه جدی ترین مشکل سینمای ایران در طول سال های حیات خود بوده است. تجربه ثابت کرده فیلم هایی که حتی از نظر فنی یا به کارگیری بازیگران شاخص در وضعیت مطلوبی نبوده اند، به صرف بیان یک داستان روان و جذا...

فهرست یواشکی میهمان های قبلی دولت دهم در دست کیست؟

فهرست یواشکی میهمان های قبلی دولت دهم در دست کیست؟

  وقتی امکان رفتن خبرنگاران سینمایی به سفرهای خارجی مطرح می شود، اولین سوال این است که آیا چنین امکانی در دوره های گذشته هم وجود داشته یا صرفا در این دوره ایجاد شده است؟!   در حاشیه تصمیم خوب سازمان سینمایی و اجرای غلط آن فهرست یواشکی مسافران خارجی دولت دهم در دست کیست؟!    اوایل تیرماه امسال ...

خطا
  • ایراد در بارگذاری اطلاعات خوراک

این درها «قفل» می‌خواهد نه «کلید»

مواجهه دولت آینده با این جشنواره ها چگونه خواهد بود؟ آیا همچنان برگزاری این جشنواره ها تداوم خواهد داشت و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون سینمایی به این رویدادها مجوز داده و پس از آن نیز به بهانه سخنرانی در افتتاحیه، نگارش یادداشت برای کتاب جشنواره و... میهمان این رویدادها خواهند بود؟ آیا همچنان نسبت به بلاتکلیفی این جشنواره ها واکنشی نشان داده نخواهد شد؟

این درها «قفل» می‌خواهد نه «کلید»

رضا استادی (خبرآنلاین) ـ در سینمای ایران چرخ تولید می تواند بلنگد، متوقف شود و حتی از حرکت باز بایستد اما چرخ برگزاری جشنواره های سینمایی هرگز از حرکت باز نمی ایستد. جشنواره هایی که یکی پس از دیگری برگزار می شوند و گاه حجم برگزاری آنها آنقدر زیاد است که خبرنگاران از پوشش خبری برخی از آنها جا می مانند. جشنواره هایی که به جای آنکه محلی برای رقابت تولیدات مختلف با یکدیگر باشند، چیزی شبیه یک هفته فیلم یا همایش هستند که بی جهت شکل رقابتی به خود گرفته اند و در آن آثار اندکی با هم رقابت می کنند که در نهایت همه آنها نیز جوایزی دریافت می کنند و تمامی افراد حاضر در سالن، در پایان با یک جایزه سالن را ترک می کنند.
در طول سال های گذشته جشنواره های مختلفی برگزار شده اند که گاه همه دعوت شدگان و میهمانان آنها را کارکنان و کارمندان حوزه برگزار کننده تشکیل می داده اند و در بسیاری از موارد، برگزاری آنها به یک یا دو دوره محدود بوده و با یک تغییر مدیریتی، برای همیشه از فهرست برگزاری حذف می شوند. این مساله به معنای عدم وجود تقاضا برای برگزاری جشنواره های فیلم نیست. چند سال قبل وقتی با «بهمن حبشی» که مسوول صدور مجوز برای جشنواره های سینمایی است مصاحبه می کردم، به این نکته اشاره کرد که در طول سال بیش از 70 تقاضا برای برگزاری جشنواره سینمایی در کشور وجود دارد که صرفا به تعداد محدودی از آنها مجوز برگزاری داده می شود.
جالب است بدانید اغلب برگزار کنندگان این جشنواره ها نیز دستگاه های دولتی و یا نهادهای حکومتی هستند که به واسطه برخورداری از امکانات مالی، امکان برگزاری رویدادی پُرهزینه را دارند و پس از برگزاری یک دوره، تمایلی به ادامه برگزاری جشنواره ندارند. جشنواره فیلم کیش در سال های اخیر و جشنواره فیلم نفت در سال های دور نمونه ای مثال زدنی از این دو رویداد است. در همین زمینه می توان از «جشنواره فیلم کودک» هم نام برد که در سال های اخیر به شدت به ورطه تکرار افتاده و حتی با وجود عدم تولید و اکران فیلم کودک، برگزار شده و در دوره های اخیر در بدعتی قابل تامل، دست اندرکاران جشنواره اقدام به سفارش تولید فیلم به کارگردان ها کرده و همان فیلم هایی که با سرمایه بخش دولتی و به صورت سفارشی و ضرب الاجلی تولید شده را در رقابتی به نام جشنواره شرکت داده و به آنها جایزه داده اند و پس از پایان جشنواره، حتی انگیزه ای برای اکران آن فیلم ها هم نداشته اند.
ممکن است برای خواننده این مطلب، این سوال پیش بیاید که در چنین وضعیتی برگزاری جشنواره های اینچنینی چه فایده ای دارد؟ پاسخ بسیار ساده است: « چنین جشنواره هایی به جای آنکه به عرصه ای برای رقابت تولیدات و جریان سازی تبدیل شوند، عرصه ای برای خود نمایی برخی مدیران هستند که با برگزاری یک شوی باشکوه و دعوت از چهره های سرشناس هنری، برای خود اعتبار و آبرو فراهم می کنند و اگر هم زمانی هنرمندی برای ساخت فیلمی از آنها حمایت بخواهد، معمولا با در بسته مواجه می شود و عملا چرخه ای باطل شکل می گیرد که فایده ای برای سینمای ایران ندارد. در طول سال های گذشته بخش عمده ای از بودجه های فرهنگی مراکز مختلف توسط این جشنواره ها بلعیده شده و در عمل نیز جشنواره به رونق در عرصه تولید منجر نشده است. در عمل نیز بسیاری از این جشنواره ها صرفا یک هفته فیلم یا یادواره بوده که با عنوان پُر طمطراق جشنواره برگزار گردیده است.

حالا سوال اساسی این است که مواجهه دولت آینده با این جشنواره ها چگونه خواهد بود؟ آیا همچنان برگزاری این جشنواره ها تداوم خواهد داشت و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون سینمایی به این رویدادها مجوز داده و پس از آن نیز به بهانه سخنرانی در افتتاحیه، نگارش یادداشت برای کتاب جشنواره و... میهمان این رویدادها خواهند بود؟ آیا همچنان نسبت به بلاتکلیفی این جشنواره ها واکنشی نشان داده نخواهد شد؟ آیا همچنان هر نهاد و سازمانی به صرف جمع آوری 10 عدد فیلم در یک جدول و فراهم کردن یک هیات انتخاب و داوری، امکان برگزاری جشنواره خواهد داشت؟
پیشنهاد می شود دولت جدید، درب برگزاری چنین جشنواره هایی را چند قفله کند و تا زمانی که تعداد آثار تولید شده در یک عرصه به اندازه ای زیاد نشود که رقابتی جدی در آن عرصه شکل بگیرد، برای این جشنواره ها مجوز برگزاری صادر نکند. بدیهی است رقابت اصلی میان فیلم ها در یک جشنواره زمانی شکل می گیرد که تعداد آثار ارائه شده به دفتر یک جشنواره آنقدر زیاد باشد که هیات انتخاب بتواند با فراغ بال آثار مناسب برای حضور در بخش مسابقه را انتخاب کند و هیات داوری نیز صرفا با صرف زمان و دقت فراوان بتوانند از میان آثار خوب متعدد بتوانند آثا برگزیده در رشته های مختلف را انتخاب نمایند اما در جشنواره ای که در آن تمام آثاری که فرم شرکت در جشنواره را پُر کرده اند در نهایت با یک جایزه معنوی و نقدی از جشنواره بیرون می آیند، چقدر رقابت جدی و واقعی شکل می گیرد؟

منتشر شده در: خبرآنلاین 

29 تیر 1392

کد امنیتی
تازه کردن